New Zealand 4281 Km. | Australien 5838 Km. | |
Klik på billedet for at se større udgave | Klik på billedet for at se større udgave |
Jeg var usikker på, hvor megen cykling jeg kunne klare i et så kuperet landskab som det new zealandske, så jeg besluttede mig for simpelthen at kaste mig ud i det og lade dagsformen vise, hvor langt det var realistisk at cykle på de knapt tre måneder, jeg planlagde at være i New Zealand.
Da jeg ankom til New Zealand, var jeg ganske utrænet, men jeg fik hurtigt cyklet mig i bedre
form og vænnede mig til de mange, mange bakker og bjerge, som New Zealand byder på,
og jeg nåede fra Auckland op til Cape Reinga, hvor det Tasmanske Hav og Stillehavet mødes.
Cape
Reinga
betegnes generelt som det nordligste punkt i New Zealand (der er et enkelt punkt 30 kilometer derfra, som ligger en smule længere
mod nord,
men
som ikke er særligt tilgængeligt).
Derefter cyklede jeg hele vejen ned igennem Nordøen til hovedstaden Wellington, og derefter
ned gennem hele Sydøen til den sydligst beliggende
by, Bluff,
og til Slope Point, som er det sydligst beliggende punkt på Sydøen og dermed New Zealands hovedland. Det blev også til et besøg på Stewart Island, en lille ø, som ligger
syd for Sydøen, inden jeg kørte op ad Sydøens østkyst til Christchurch, hvor min tur i New Zealand sluttede.
Jeg vidste, at turen ville være ekstrem på mange måder. Den går gennem store ørkenområder,
og der er op til 250 kilometer mellem bebyggelser.
Og så er vejret også en faktor, man skal have med i betragtning. Temperaturer på omkring 50 grader er langt fra usædvanlige om sommeren, (januar), hvor jeg kom til Australien.
Men trods - eller måske netop på grund af - det ekstreme tiltalte tanken om at krydse Australien
på cykel mig virkelig, så jeg besluttede mig for også at starte i Darwin i det nordligste Australien og tage
turen ned gennem det centrale Australien.
Jeg havde aldrig før været i Australien, og storbyerne Melbourne og Sydney ville jeg også gerne
se,
så efter Adelaide ville jeg køre i den retning.
Egentligt var planen, at jeg ville fortsætte nordpå fra Sydney og så forlade Australien fra Brisbane. Ikke fordi at jeg havde et brændende ønske om at se Brisbane, men mere fordi, at jeg vurderede, at det var så langt, jeg kunne nå på mine godt fire måneder i Australien.
Forskellige ting gjorde dog, at jeg ændrede planer. Da jeg ad Stuart Highway kom til Alice Springs
i midten af Australien cirka midtvejs mellem Darwin
og Adelaide,
skulle jeg træffe et valg.
Jeg ville helt sikkert ud for at se Ayers Rock eller Uluru, som de fleste lokale kalder den. Spørgsmålet var bare, om jeg skulle springe på en busudflugt fra Alice Springs og lade mig fragte derud eller om jeg skulle dreje fra Stuart Highway et par hundrede kilometer syd for Alice Springs og så cykle de 260 kilometer ud til Ayers Rock.
Jeg blev enig med mig selv om, at jeg nok for altid ville fortryde det, hvis jeg tog den lette løsning, for hvor ville det da være fedt at stå med min cykel foran en af verdens allermest kendte seværdigheder.
Og det VAR en fed oplevelse at ankomme til Ayers Rock ad egen kraft, men det tog naturligvis ekstra tid. Samtidig blev jeg så fascineret af Ayers Rock,
at jeg endte med at blive der seks dage frem for de to, jeg havde planlagt, og det betød, at det begyndte at knibe med tiden, hvis jeg
ville helt til Brisbane.
Relativt hurtigt traf jeg derfor beslutningen om, at jeg ville være fuldt ud tilfreds, hvis jeg nåede
til Sydney på cykel. Den beslutning gjorde, at jeg ikke skulle
halse af sted, men derimod
havde bedre tid til at nyde turen og de mange smukke steder jeg kom til, så det var helt sikkert den rigtige beslutning for mig.Og så var det bare helt og aldeles perfekt at afslutte min tur med at
trille cyklen op foran Sydney Opera House, en af verdens mest kendte bygninger og
så tilmed tegnet af en landsmand.
Og så var det jo helt genialt, at jeg dagen inden jeg nåede til Sydney rundede 10.000 kilometer
på cyklen på min tur,
for jeg kunne jo ikke komme hjem
og have
kørt 9934 kilometer eller noget
i den stil,
for det er bare sjovere lige at runde de 10.000 kilometer :O)